مقاله قرآن و كامپيوتر نوشته« دكتر رشاد خليفه »

                    

مقاله قرآن و كامپيوتر نوشته« دكتر رشاد خليفه »دانشمند مسلمان مصري داراي درجه پي اچ دي در رشته مهندسي سيستمها و استاد دانشگاه آريزوناي آمريكاست كه مدتي معاون سازمان توسعه صنعتي ملل متحد بوده است . وي با كمك عده اي از مسلمين متخصص و صرف وقت بسيارتحقيقات گسترده اي را در نظم رياضي كاربرد حروف و كلمات در قرآن شروع نموده و با الهام ازآيات 11 تا 31 سوره مدثر كه عدد 19 را كليد رمز اعجاز آميز قرآن و آسماني بودن آن معرفي ميكنند به كمك عدد 19 توانست رمز نظم رياضي حيرت انگيز و اعجاز آميز حاكم بر حروف قرآني را كشف نمايد. دكتر رشاد خليفه ، نخستين بار ترجمه قرآن مجيد از عربي به انگليسي را در 12 واقع در شهرستان توسان ايالت آريزوناي « روح حق » جلد نگاشت . اين ترجمه ها توسط مؤسسه آمريكا بچاپ رسيد. مقاله قرآن و كامپيوتر در پايان جلد اول كتاب ترجمه قرآن درج شده است.               اينك متن مقاله : برای مطالعه کلیک کنید

پرسش و پاسخ ویژه محرم7:مقاتل معتبر در خصوص كربلا را معرفي كنيد

مقاتل معتبر در خصوص كربلا را معرفي كنيد. و سير تاريخي حركت حضرت از مدينه تا كربلا را بطور خلاصه نقل كنيد؟

پاسخ:

از منابع معتبر شيعه مي توان به «مقتل ابي مخنف» به عنوان اولين مقتل سالار شهيدان اشاره كرد. در مورد اين مورخ، نجاشي مي نويسد: «ابومخنف استاد و بزرگ تاريخ نويسان كوفه و چهره ي سرشناس آنان و مورد وثوق و اطمينان همه بوده است».(1) از منابع معتبر ديگر مي توان «امالي شيخ صدوق»، «دمع السجوم علامه شعراني»، «لهوف سيد بن طاوس» با ترجمه عقيقي بخشايشي، «نفس المهموم محدث قمي»،.......

ادامه نوشته

فلسفه قيام عاشورا:6-نظرية تكليف ويژه بودن قيام

ديدگاه مهم ديگرى كه درباره فلسفه قيام امام حسين(عليه السلام) مطرح است، آنست كه نهضت امام(عليه السلام) معلول يك دستور خصوصى و محرمانه از جانب خداوند بوده و جريان عاشورا يك قضيه و تكليف شخصى بوده كه تنها شخص امام حسين(عليه السلام)مكلف به انجام آن بوده است. بر اساس اين برداشت، مقتضاى روايات آنست كه حادثه كربلا جريانى است كه از آغاز خلقت رقم خورده و اين تكليف سيد الشهدا بود كه بر اساس فرمان ازلى الهى، عمل نموده و خود را قربانى كند. اين ديدگاه، مبتنى براين اصل است كه امام(عليه السلام) بر حسب ظاهر، حركتى برخلاف اصول و چارچوب هاى فقهى وحقوقى به انجام رسانده است، زيرا اقدام به امر پر خطر و هلاكت آميز كرده است؛ اما مقام عصمت امام(عليه السلام) اقتضا مى كند كه چنين حركتى پشت پرده، علت و سرّى داشته باشد كه آن سبب تكليف براى آن حضرت شده باشد؛ اما براى ديگران تكليفى ايجاد نمى كند.

با توجه به همين ملاك ها و .................

ادامه نوشته

فلسفه قيام عاشورا:5-ديدگاه تعبّد به شهادت

نظريه ديگرى كه درباره انگيزه قيام امام حسين(عليه السلام) وجود دارد، قيام به انگيزه شهادت است. اين نظريه براى نخستين بار در قرن هفتم به وسيله عالم عارف و زاهد، سيد بن طاووس در كتاب اللُهوف فى قَتْلَى الطُفُوف مطرح شده است. بنابراين ديدگاه، امام حسين(عليه السلام)قيام كرد تا با شهادتش به مقام قرب الهى وبالاترين درجه سعادت ومقام معنوى برسد.

سيد بن طاووس در مقدمه كتابش در اين باره مى نگارد:

همين كه اولياى خدا ببينند زندگى دنيا مانع از اطاعت از حضرت حق است وماندن در اين دنيا بين آنان وبخشش هاى الهى حايل است، بى درنگ لباس ماندن را از تن به دور مى اندازند ودرهاى ملاقات با حق را مى كوبند ودر اين راه از اينكه نجات ورستگارى را حتى تا مرز ايثار جان به دست آورند و بدن هاى خود را آماج نيزه ها و شمشيرهاى بران وخطرناك قرار دهند، لذت مى برند. شهداى كربلا به انگيزه نيل به چنين شرافتى، قفس تن شكستند وبه پرواز درآمدند ودر جان بازى از يكديگر سبقت گرفته وبدن هايشان را هدف نيزه ها وشمشيرها قرار مى دادند..........

ادامه نوشته

فلسفه قيام عاشورا: 4- نظريه قيام براى تشكيل حكومت

كى ديگر از ديدگاه هاى مهم درباره قيام امام حسين(عليه السلام) كه به ويژه در سه دهه اخير مطرح شده است، ديدگاه قيام به انگيزه پيروزى نظامى وتشكيل حكومت است.

بر اساس اين نظريه، پيروزى نظامى و تشكيل حكومت اسلامى براى امام(عليه السلام) مطلوب درجه يك و صلح شرافتمندانه، مطلوب درجه دو و شهادت، مطلوب درجه سه بوده است. با اين تفاوت كه آن حضرت نخست براى پيروزى نظامى وبعد براى صلح فعاليت كرد، ولى براى كشته شدن هيچ گونه فعاليتى نكرد، بلكه اين كارگزاران حكومت ضد اسلام بودند كه فرزند پبامبر(صلى الله عليه وآله)را كشتند و چنين خسارت بزرگى را بر جهان اسلام وارد ساختند."................

ادامه نوشته

فلسفه قيام عاشورا:3- بينش مسيحانه

يكى از اصول اعتقادى مسيحيت درباره حضرت عيسى(عليه السلام) آنست كه آن حضرت به صليب كشيده شد تا فدا شونده26 و كفاره گناهان بشر باشد. بنابر چنين باورى: عيسى(عليه السلام)رنج ها و مرگ خود را با آزادى كامل پذيرفت، تا به نمايندگى از بشر، كفاره تمام گناهانى باشد كه مردم مرتكب شده و براثر آن، به خدا بى حرمتى كرده اند.27

بسيارى از افراد قشرى و شايد مقدس، با تفسيرى شبيه اين اصل اعتقادى در مسيحيت، پنداشته اند امام حسين(عليه السلام)براى مبارزه با حكومت باطل قيام نكرد، بلكه براى كشته شدن نهضت كرد تا خود را فداى امتش كند ودوستان اهل بيت(عليهم السلام)را كه مرتكب گناهانى شده اند، درقيامت شفاعت كرده وگناهان آنان را تبديل به حسنات كند. اينان با ......

ادامه نوشته

فلسفه قيام عاشورا: 2- نگرش عارفانه و صوفيانه

عارفان وصوفيان، حادثه عاشورا را در چارچوب عرفان نظرى و عملى خود تفسير مى كنند. در اين نوع نگرش، نهضت حسينى زائيده عشق است. قهرمانان عاشورا عاشقان پاك باخته اى بودند كه به پيمان الست وفا كردند وعاشقانه به سوى حق شتافتند و فانى در او شدند و حضرت حق آنان را به مقام فنا و نوشيدن باده وصل رساند و در اعلا عليين جايشان داد.18 دراين ديدگاه آنچه اصالت دارد، عشق است، پس آنچه از حادثه عاشورا از عشق تهى باشد، تحريف شده بايد پنداشت وهرچه با عشق هم خوانى دارد، همان واقعه عاشوراست.

از ديدگاه عارفان وصوفيان پاسخ اين پرسش ها كه: مگر امام حسين(عليه السلام) نمى دانست در كربلا كشته خواهد شد، پس چرا رفت و چرا وقتى خود را ........

ادامه نوشته

پرسش و پاسخ ویژه محرم6:در مورد زيارت عاشورا و فضايل آن كمي توضيح دهيد؟

در مورد زيارت عاشورا و فضايل آن كمي توضيح دهيد؟

پاسخ:

مقدمه:واژه ي‌زيارت در معاني زير استعمال شده است:

1-    ديدار كردن شخص بزرگ و محترم.

2-     به مشاهد متبرك و بقعه‌ها رفتن.

3-     دعايي كه به عنوان تشرف باطني براي امام‌ها، امام‌زاده‌ها، و اولياء مي خوانند.(1)

معناي اوّل مفهوم وسيعي دارد و ديدار هر شخص محترم و بزرگي را در هر مجموعه‌اي....

ادامه نوشته

فلسفه قیام امام حسین:1- ديدگاه و برداشت دنياگرايانه

يكى از ديدگاه هاى مهم اهل سنت درباره فلسفه قيام عاشورا، برداشت دنياگرايانه از نهضت اباعبدالله(عليه السلام) است. اين برداشت از همان آغاز نهضت در برخوردهايى كه امام(عليه السلام) با برخى ازبزرگان و افراد سرشناس درمدينه ومكه داشتند، به روشنى نمايان است. آنان به اين گمان كه حسين بن على(عليه السلام) براى دستيابى به رياست و حكومت دنيايى قيام كرده است؛ اما در ارزيابى خود براى دست يافتن به چنين هدفى، دچار اشتباه شده است، حركت حضرت را تخطئه كرده و در لباس خيرخواهى، كوشش مى كردند امام(عليه السلام) را به هر شكل ممكن، از اين سفر باز دارند؛ چرا كه مى دانستند اين حركت به شكست نظامى منجر خواهد شد و دستيابى به حكومت، خيالى بيش نيست. چنانكه در همان زمان عبدالله بن عمر با چنين نگاهى چندين بار كوشيد تا حضرت را از هدف خود منصرف نمايد.1 عبدالله بن مطيع نيز با چنين اعتقادى ، از امام(عليه السلام)مى خواهد كه از تصميم خويش منصرف شود؛ چنانكه در ديدارش با حضرت مى گويد:

"شما را به خدا، اى پسر رسول خدا.....

ادامه نوشته

پرسش و پاسخ ویژه محرم5:آيا صحيح است كه بگوييم «شيعيان امام حسين(ع) را دعوت كردند پس پيمان شكسته و او

آيا صحيح است كه بگوييم «شيعيان امام حسين(ع) را دعوت كردند پس پيمان شكسته و او را كشتند »بنابراين عامل اين فاجعه در كربلا خود شيعيان هستند؟

پاسخ:

با مراجعه به تاريخ تشيع روشن مي‌گردد كه تشيع در چهره‌هاي مختلف و ابعاد گوناگون به ظهور رسيده كه همه ي آنها مورد تأييد نمي‌باشند و آنها عبارتند از: 1) تشيع سياسي 2) تشيع اعتقادي 3) تشيع ولائي و دوستي.
1-  منظور از تشيع سياسي اين است كه

ادامه نوشته