پرسش و پاسخ ویژه محرم6:در مورد زيارت عاشورا و فضايل آن كمي توضيح دهيد؟
در مورد زيارت عاشورا و فضايل آن كمي توضيح دهيد؟
پاسخ:
مقدمه:واژه يزيارت در معاني زير استعمال شده است:
1- ديدار كردن شخص بزرگ و محترم.
2- به مشاهد متبرك و بقعهها رفتن.
3- دعايي كه به عنوان تشرف باطني براي امامها، امامزادهها، و اولياء مي خوانند.(1)
معناي
اوّل مفهوم وسيعي دارد و ديدار هر شخص محترم و بزرگي را در هر مجموعهاي (و لو
كوچك) شامل ميشود و ارتباط چنداني با بحث ما ندارد. بنابراين محور بحث ما معناي دوّم
و سوّم واژه ي زيارت است.
مقصود از معناي دوّم رفتن به مشاهد
معصومان ـ عليهم السّلام ـ و عرض ادب به محضر آنان از نزديك با شرايط ويژه و
خواندن زيارتهاي گوناگون در اوقات مخصوصه و زيارات مطلقه (در هر زماني) است و شرح آن مناسب اين
نوشته نيست.
معناي سوّم اين كلمه، زيارت آن بزرگواران از راه دور با اشاره به زيارت و سلام(2) به همان كيفيتي كه از نزديك زيارت ميكنندمي باشد. بعضي از بزرگان نيز به اين معنا اشاراتي دارند.
زيارت عاشورا :زيارت عاشوراي امام حسين ـ عليه السّلام ـ كه هديهاي از حضرت باقر العلوم ـ عليه السّلام ـ به شيعيان است، نيز به هر دو صورت (نزديك و دور) ممكن است، روايات در اين باره زياد است و تنها به بيان دو نمونه از آنها اكتفا ميشود:
1- صالح بن عقبه از پدرش
عقبه نقل كرده كه حضرت باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود: كسي كه امام حسين ـ عليه
السّلام ـ را در روز عاشورا از نزديك با چشم گريان زيارت كند خداوند متعال در
قيامت، ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار بار شركت در جهاد به او ميدهد،
آن هم حج و عمره و جهادي كه همراه پيامبر و ائمه ـ صلوات الله عليم اجمعين ـ باشد.
عقبه عرض كرد: فدايت شوم، كسي كه نتواند
در روز عاشورا كربلا باشد، وظيفهاش چيست؟
حضرت فرمود: چنين شخصي پيش از ظهر روز
عاشورا بر پشت بام در يك مكان مرتفع برود و به آن حضرت با سلام اشاره كرده بر
قاتلان آن حضرت بسيار نفرين كند، آن گاه دو ركعت نماز به جاي آورد و بر امام حسين
ـ عليه السّلام ـ ندبه و گريه كندو اهل خانه را به گريه بر آن حضرت سفارش كند و
اهل خانه اين مصيبت را به يكديگر تسليت بگويند، اگر چنين عمل كردند من همه ثوابها
را براي آنها ضمانت ميكنم.(3)
2- علقمة حضرمي به امام
باقر ـ عليه السّلام ـ عرض كرد: دعا و زيارتي را براي روز عاشورا به من تعليم دهيد
كه بتوانم از دور و نزديك به امام حسين ـ عليه السّلام ـ عرض ادب كنم.
امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود: بعد
از اقامه ي دو ركعت نماز و اشاره به سلام و گفتن تكبير، بگو اين قول را (متن زيارت
عاشورا)، اين دعا و زيارت همان است كه فرشتگان زائر امام حسين ـ عليه السّلام ـ
اين گونه دعا ميكنند و خداوند مينويسد براي تو صد هزار درجه، و در ثواب همانند
شهيدان، همراه آن حضرت خواهي بود و در درجات آنان شريك خواهي شد و تو را نميشناسند
مگر در ميان شهيدان در ركاب آن حضرت و نيز ثواب زيارت همه پيامبران و ثواب زيارت
همه زائران امام حسين ـ عليه السّلام ـ از روز شهادت آن حضرت براي تو منظور ميشود.
آن گاه امام ـ عليه السّلام ـ متن زيارت را بيان فرمود.(4)
در پايان زيارت، علقمه از امام باقر ـ
عليه السّلام ـ نقل كرده است كه فرمود: اگر بتواني هر روز امام حسين ـ عليه
السّلام ـ را به اين كيفيت از خانهات زيارت كني، چنين كن كه همه اين پاداشها
براي تو خواهد بود.(5)
نتيجه:زيارت عاشورا هديهاي است از امام باقر ـ عليه السّلام ـ به شيعيان كه پاداش فراواني براي آن منظور شده است و به هر دو نحو زيارت كردن (يعني از نزديك و از راه دور) مي توان آن را انجام داد.
پاورقی:
1- فرهنگ فارسي معين، واژه زيارت.
2- احتمالاً مقصود از اشاره به سلام كه در برخي از روايات آمده توجه به معصومان ـ عليهم السّلام ـ باشد، يعني زائر از آغاز تا پايان زيارت متوجه معصوم ـ عليه السّلام ـ باشد به يكي از دو صورت يا اين كه رو به قبر يا به قبله نمايد.
3- ابن قولويه، جعفر بن محمد، كامل الزيارات، مؤسسه نشر الفقاهه، چاپ اوّل، 1417 هـ .ق ، صص 325 ـ 326. طوسي، محمد بن الحسن، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسه فقه الشيعه، ص 773.
4- ابن طاووس، سيد علي بن موسي، مصباح الزائر. قم، مؤسسه آل البيت ـ عليهم السّلام ـ لاحياء التراث، چاپ اوّل، 1417 هـ .ق ، ص 14. ابن قولويه، همان، صص 327 ـ 328. طوسي، همان، ص 773.
5- ابن قولويه، همان، صص 332 ـ 333. ابن طاووس، همان، صص 271 ـ 272. طوسي، همان، صص 776 ـ 777.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: