سه درس از واقعه ی غدیر خم

اول :

با وجود اینکه حضرت علی (ع) از جانب خدا و پیامبر برای امر حکومت به مردم معرفی شده بود، و در حقیقت از جانب خداوند به امامت انتصاب یافته بود و با توجه به اعتبار دینی و قدسیتی که پیامبر بزرگوار اسلام از آن برخوردار بود، اما برای پیام خود مبنی بر ولایت علی (ع) از مردم نظر خواهی کرد. یعنی در همان مکان غدیر خم ترتیبی داد تا مردم نظر خود را در مورداین امر الهی ابراز  و بیعت خود را اعلام کنند.( در آن زمان بیعت کردن رسمی بود که به وسیله ی آن مردم نظر خود را نسبت به موضوع مطرح شده بیان می کردند)

مرور وقایع بعدی نشان می دهد علیرغم اینکه علی (ع) وارث حقی بود که  از سوی پیامبر خدا به او اعطا شده و به حق نیز شایسته ی آن بود، ولی در مقابل حکومت باطلی که با رای سازی مردم بر سر کار آمده بود، قیام نکرد و هرچند خود را صالح می دانست اما نسبت به پذیرش عامه و افکار عمومی تمکین کرد و تا زمانی که با اصرار و اقبال مردم رو به رو نشد، هیچ گاه نسبت به تحمیل حکومت خود بر مردم گامی بر نداشت

دوم:

غالب مخالفت ها و احتجاجاتی که امام علی (ع) در روزگار پیش از امامت و حکومت خود با سلطنت معاویه داشت این بود که چگونه باید جامعه را اداره و حکومت کرد و سخن از اینکه چه کسی باید حکومت کتد کمتر در میان است.ضمن آنکه اکثر مخالفت های علی (ع) بر محور منافع طبقه ی حاکمی است که منافع فردی را بر منافع ملت و امت مقدم داشته است.

کاری که بعد ها علی (ع) در حکومت خود بدان اهتمام ورزید و آن را اصلاح کرد یعنی همواره منافع خود را فدای منافع جامعه و رستگاری مردم  وارزش های دینی و اخلاقی کرد.

سوم:

عُرف سیاسی در دنیا چنین است که معمولا رهبران سیاسی قبل از حکومت از حقوق ملت فراوان سخن می گویند و چون بر مسند می نشینند این فصل را از یاد می برند اما علی (ع) در تمام مدت حکومت سعی می کرد مردم و جامعه ی خود را به حقوقشان آشنا سازد .

در صفین ضمن بر شمردن حقوق حاکمان و مردم می گوید: با من چنان که با جباران و سر کشان سخن می گویند، سخن مگویید... !مرا بزرگ نینگارید ، از گفتار حق و ابراز عدالت نزد من باز نیاستید که من نه برتر از آنم که خطا کنم ، و نه در کار خویش بر خطا ایمنم . مگر خدا مرا در کار نفس یاری دهد!

او در دوران حکومت کوتاه اش نشان داد که بر این اصول وفادار است ...

* هیچ کس را به بیعت اجبار نکرد.

* بر آنان که به او رای منفی دادند ، خرده نگرفت و محدودشان نکرد.

* در مقابل آنان که با او به جنگ پرداختند ،بخشش را بهتر از انتقام دانست.